اگر به موتور برف پاکن نگاه کنید سه سیم میبینید که داخل موتور رفته است سیاه بدنه البته ذغال منفی هم به این سیم وصل است سفید ذغال دور کند و قرمز ذغال دور تند که هر سه سیم در نهایت به سوکت رفته اند دو سیم دیگر داخل سوکت قرار دارد که سیم پارک تیغه برف پاکن را کنترل میکنند
تست برف پاک کن ۱.سیم منفی باطری به بدنه موتور برف پاک کن وصل شود ۲.اگر سیم مثبت به پایه سفید وصل شود موتور با دور کند حرکت میکند ۳. اگر سیم مثبت به سیم قرمز موتور برف پاک کن وصل شود با دور تند حرکت میکند
تست عملکرد پارک تیغه برف پاک کن ۱. سیم مثبت به ابی وصل شود و سیم منفی همچنان در بدنه قرار دارد با یک تکه سیم باید سیم خاکستری را به دور کند یا سیم سفید وصل کنید میبینید چند ثانیه موتور کار میکند و سپس خاموش میشود یعنی تیغه سرجایش قرار گرفته است اگر موتور کار نکرد یعنی تیغه در منتها الیه خود قرار دارد باید یک لحظه سیم مثبت را به دور کند بزنید تا جابجا شود و سپس تست را تکرار کنید
عملکرد دوسیم پارک و سیم سیاه بدنه ( ترمز موتوربرف پاک کن)چگونه است: اگر گیربکس یا همان درپوش چرخدنده را باز کنید دقت کنید سه سیم وارد چرخدنده های موتور برف پاکن رفته است که به سه پلاتین وصل است سیم خاکستری یا وسطی پلاتین خروجی است و سیم ابی کنار محور چرخدنده مثبت و سیم سیاه کناری به طرف راست چرخدنده منفی یا سیم پارک است که وظیفه منفی کردن ذغال دورکند در زمانی که تیغه پارک شده است را بر عهده دارد دراین هنگام منفی از پلاتین منفی و تکه مس کوچک روی چرخدنده و زبانه وسطی پلاتین از طریق سیم خاکستری یا انتقال دهنده وارد سوکت و سپس کلید داخل ماشین وارد سیم سفید شده و در سر ذغال دور کند قرار میگیرد و دو ذغال منفی شده همانجا ترمز میکند
چرخدنده اغشته به مس است که به عنوان کنتاکت یک کلید عمل میکند و با چرخیدن موتور (در هنگامی که کلید برف پاکن را خاموش میکنیم و انتقال برق از کنتاکت دیگر کلید به این مس برق را از سیم ابی میگیرد و از طریق سیم خاکستری به دور کند میرساند و موتور تا رسیدن به نقطه پارک روشن میماند
چرخدنده: با مس به سه قسمت برای حرکت پلاتین تقسیم شده است۱. برای سیم خاکستری یا خروجی همه قسمتها اغشته به مس ۲. برای سیم ابی مثبت (درهنگام خاموش کردن کلید برف پاک کن این سیم مثبت میشود) فقط یک تکه کوچک عایق مابقی مس است۳. برای سیم سیاه یا پلاتین سیاه فقط یک تکه کوچک مس مابقی عایق دقیقا عکس سیم ابی است لازم به ذکر است همه مس با هم اتصال دارند
خرابی این موتور ها: تیغه پارک نمیشود در این هنگام پیچ های چرخدنده را باز کنید و کمی پلاتین ها را به طرف بالابکشید تا حالت ارتجایی بهتری پیدا کند و برق به راحتی جریان پیداکند میتوانید ذغالها را هم چک کنید و داخل موتور را با بنزین شستشو دهید البته ابتدا روتور را خارج کنید.موقع جازدن روتور مواظب باشید ذغال نشکند با پیچ گوشتی زغالها را عقب بکشید و سپس روتور را سرجایش بنشانید



